sjalfundering

Har nu nästan stickat klart sjalen på sid 130 i Victorian Lace Today. Nu fattas bara spetskanten. Provade en bit men blev inte nöjd med resultatet. Vet inte om det är garnets ojämna struktur eller randiga färgning som gör det totalt olämpligt till spetskant! Hur ska jag göra nu? Som jag ser det finns två alternativ:

Alt1. Köpa nytt svart garn med trevligare spetsegeskaper och göra kanten.

Alt2. Strunta i kanten och fortsätta några rapporter till med ursprungsgarnet. Just nu är sjalen ganska liten men garnet räcker nog en bra bit till.

Här kommer ett litet bildmässigt smakprov.
randig1.gif

4 responses to “sjalfundering

  1. Strunta i kanten – du behöver en stor sjal – kanske med svart frans??

  2. WOW! Det där ser jättebra ut! Mitt förslag är att du virkar luftmaskbågar i ca 7 ”lager” runt kanten. Avsluta ev med såna där ”halvmånar” (jag å virktermer.. inte kompatibla..);)
    Eller, den där otroligt vackra kanten från Drops. Den brukar vara pricken över i:et!
    Eeeeller… långa fransar?! Snyggt oxå!
    Lycka till!

  3. Jag har stickat samma sjal o är också på kanten nu. Mitt garn har precis tagit slut…och jag har mer än halva bården kvar…
    Men iaf; bården blir jättevacker, sjalen blir helt annorlunda med kanten på, så jag tycker att du ska satsa på kant också. Kant i en annan färg låter vettigt. Eftersom bården i sig är så mönstrad så kanske den gör sig bättre i enfärgat? (Mitt garn är lätt melerat och jag vet själv inte hur jag ska gå vidare.)
    Lycka till!

  4. Hej, toppenfin sjal! Kallas denna sjal också för V-sjal? Jag håller på att sticka en sjal som har precis samma mönster som din men jag saknar bild på den. Nu vet jag inte hur kanten ser ut, om jag ska sticka den eller inte… Mitt garn är också melerat och ibland blir det inte fint med både melerat OCH spetsm;nster. Har du m;jlighet att skicka mig en bild p[ kanten eller en l’nk s[ att jag hittar en bild_ Tacksam Mia

Kommentera

